Drink & geniet

Verstandig omgaan met alcohol is een maatschappelijk thema dat terecht veel aandacht krijgt. Als brouwer staat dit onderwerp rechtstreeks in relatie tot de commerciële activiteiten van het bedrijf. Wij zijn ervan overtuigd dat het principe ‘genieten is slimmer dan overdrijven’ een goede leidraad is voor een verantwoorde bierconsumptie. Daarvan proberen we zoveel mogelijk mensen te overtuigen in ons eigen gedrag als brouwer en in onze communicatie.

Verstandig genieten

"Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand"

De Arnoldus-code. In 1992 werd de Arnoldusgroep opgericht door de Belgische Brouwers. (Arnoldus van Soissons is patroonheilige van de brouwers). Duvel Moortgat lag mee aan de basis van de oprichting van deze groep. De Belgische Brouwers legden zichzelf in het convenant ‘Arnoldus-code’ regels op voor de reclame over bier. De doelstelling is sindsdien ongewijzigd: het verstandig drinken van bier bevorderen en alcoholmisbruik tegengaan. Deze zelfregulering is samengevat in een slogan die elke publiciteit voor bier moet vermelden: “Een bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand”. In het convenant is een specifieke bescherming van minderjarigen opgenomen: een algemeen verbod om reclame voor alcohol te richten op minderjarigen.

Alle medewerkers van het marketing- en het verkoopsteam krijgen een opleiding over reclame over bier, met speciale aandacht voor de Arnoldus-code, waarin ze zich met praktijk-cases en het kritisch beoordelen van voorbeelden de concrete toepassing van de code eigen maken.

Bob Campagnes

Duvel Moortgat steunt als lid van Belgische Brouwers de BOB-campagnes. Dit is een initiatief van alle Belgische brouwers dat in 1995 werd gelanceerd, als sensibiliseringsactie van het BIVV (Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, nu VIAS), samen met de Belgische Brouwers als mede-oprichter. De steun aan de BOB-campagne past volledig in het verlangen van alle brouwers om een doordacht bierverbruik te stimuleren en excessen te bestrijden.

Het BOB-concept is uitgegroeid tot een begrip en werd zelfs opgenomen in Logo Belgische brouwers het woordenboek. De BOB-campagne richt zich tot iedereen, jong en oud, en heeft al uitstekende resultaten opgeleverd. Jaar na jaar wordt een geleidelijke daling van het alcoholmisbruik achter het stuur vastgesteld, zowel in het weekend als tijdens de week. De campagnes werken overigens niet alleen goed in België maar ook in Nederland en in nog 16 andere landen.

Bier en een gezonde levensstijl

Bij Duvel zijn we ervan overtuigd dat het met mate genieten van bier en een actieve, gezonde levensstijl niet haaks op elkaar staan. Om dat principe kracht bij te zetten organiseren we als brouwerij regelmatig evenementen die bewegen en sportieve inspanning extra in de verf zetten.

Jaarlijkse familiefietstocht

Al sinds 2011 organiseren we elk jaar in mei Duvel on Tour, een fietstocht die stilaan ‘een fietsklassieker voor het hele gezin’ kan genoemd worden. Ruim 3500 mensen nemen deel aan een actieve tocht langs de mooiste routes van het Scheldeland. De meeste deelnemers ronden de verkwikkende inspanning af met een extra bier-genietmoment in onze brouwerij.

 

Marathon door onze brouwerij

Op 3 juni 2018 organiseerden we samen met brouwerijen Bosteels en Palm al de derde editie van de Great Breweries Marathon voor sportieve genieters. Deelnemers schrijven in voor 25 km of 42 km wandelen of lopen langs prachtige natuur en door drie brouwerijen. Alle edities waren met 5500 deelnemers een succes.

 

VEDETT SESSION IPA 2,7%

De vraag naar smakelijke bieren met een laag alcoholpercentage stijgt. Vedett IPA session is een dorstlessend bier, sterk in smaak, gebrouwen gebrouwen met Cascade-, Simcoe- en Centennial hop.

VEDETT WATER

Onze Vedett-brouwers lanceerden in februari 2018 een 0,0% variant in een blikje, met een knipoog naar wie zonder bier maar zonder dorst aan de alcoholvrije maand Tournée Minérale wou deelnemen. Zo een 0,0% Vedett bevat immers 100% van het hoofdingrediënt in bier: water.

DUVEL MINI

‘Small is beautiful.’ De volledige smaak in half formaat. Daarom besloten we om Duvel ook in een kleiner flesje (18 cl) aan te bieden voor wie toch volledig wil genieten van de smaak én van het schenkritueel in een aangepast degustatieglas.